kamera : komennot

CAMERAFOLLOW


   KUVAUS

Asettaa kameran seuraamaan jotakin objektia automaattisesti! Näin sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että kamera pysyy ohjettavan pelihahmon kintereillä tai lukittuna siihen.

Valittavana on useita jäljitystyyppejä (laita seurauksen tyypiksi):

1 (Pehmeä seuraus)
Tämän tyyppinen jäljitys seuraa pelihahmoa pehmeästi. Vastaa CurveValuen käyttöä. Mitä suurempi on tarkennearvo, sitä pehmeämmin, mutta hitaammin kamera seuraa.

2 (Rajakartoitin)
Voit määrittää etäisyyden ruudun reunasta pikseleissä, jota lähempänä kamera seuraa mukana. Toisin sanoen: pelihahmo voi liikkua vapaasti ruudun keskellä, mutta jos se yrittää mennä ruudun ulkopuolelle, kamera seuraa perässä. Katso esimerkki #1. Tarkennearvo määrittää kuinka lähelle ruudun reunaa pelaaja voi mennä, pikseleissä.

3 (Näkökenttä)
Tämä vastaa pelihahmon näkökenttää; näet eteen päin suhteellisen kauas, mutta et kunnolla taaksesi tai suoraan sivuille. Katso esimerkki #2. Tarkennearvo määrittää kuinka pitkälle kamera näyttää. Toisin sanoen: efektin voimakkuuden. Kokeile muuttaa tarkennearvoa esimerkissä #2, ja katso kuinka se vaikuttaa peliin.

   KÄYTTÖ
CAMERAFOLLOW objekti, seuraustyypi, tarkennearvo

  • objekti = Objektimuuttuja, mihin objekti ladattiin tai luotiin.
  • seuraustyypi
    1 = pehmeä
    2 = rajakartoitin
    3 = näkökenttä
  • tarkennearvo = Desimaaliluku, joka riippuu käytettävästä seuraustyypistä. Katso yllä oleva ohje.

  • Katso myös: CLONECAMERAPOSITION

       ESIMERKKI #1
    FrameLimit 40 'don't run too fast

    grass= MakeObjectFloor()
    lawn= LoadImage("Media\grass.bmp")
    PaintObject grass, lawn

    'load the character
    hero= LoadObject("Media\guy.bmp", 72)

    'set the camera to follow it (follow style 2 is used)
    CameraFollow hero,2,90

    AddText "Try to guide the hero outside screen..."

    Repeat

        'guide
        If LeftKey() Then TurnObject hero, 5
        If RightKey() Then TurnObject hero, -5
        
        If UpKey() Then MoveObject hero, 2
        If DownKey() Then MoveObject hero, -2
        
        
        DrawScreen

    Forever

       ESIMERKKI #2
    FrameLimit 40 'don't run too fast

    grass= MakeObjectFloor()
    lawn= LoadImage("Media\grass.bmp")
    PaintObject grass, lawn

    'load the character
    hero= LoadObject("Media\guy.bmp", 72)

    'set the camera to follow it (follow style 3 is used)
    CameraFollow hero,3,100

    AddText "Guide and turn"

    Repeat

        'guide
        If LeftKey() Then TurnObject hero, 5
        If RightKey() Then TurnObject hero, -5
        
        If UpKey() Then MoveObject hero, 2
        If DownKey() Then MoveObject hero, -2
        
        
        DrawScreen

    Forever

    <<TAKAISIN