Matematiikka : funktiot

CURVEVALUE


   KUVAUS

Tämä funktio muuntaa lukuarvoa vähitellen toisen suuruiseksi. Voit itse määrittää muunnoksen nopeuden. Tekniikkaa kutsutaan interpoloinniksi, joka tarkoittaa "automaattista väliarvojen laskemista".

Funktio on ihanteellinen, kun halutaan liikkeisiin ja kääntymisiin pyöreyttä. Se saa pelin näyttämään sulavammalta ja paremmalta.

Voit esimerkiksi käyttää tätä auton nopeuden muuttamiseen. Silloin esimerkiksi jarrutuksen toteuttaminen on erittäin yksinkertaista.

Funktio palauttaa desimaaliluvun. Suosittelemme käyttämään desimaalimuuttujia, kuten esimerkki näyttää.

   KÄYTTÖ
CURVEVALUE (uusi, vanha, pyöreys)

  • uusi = Tämä on se arvo, jota kohti lukua pyöristetään. Mielellään desimaaliluku tai -muuttuja.
  • vanha = Nykyinen arvo. Mielellään desimaaliluku tai -muuttuja.
  • pyöreys = Luku 1 (ei pyöreyttä) - 100 (erittäin pyöreä).

  • Katso myös: CURVEANGLE

       ESIMERKKI
    FrameLimit 40

    AddText "The two circles will follow the mouse smoothly"

    Repeat

        'less curving
        x1#=CurveValue(MouseX(),x1#,5.0)
        y1#=CurveValue(MouseY(),y1#,5.0)

        'more curving (smoother)
        x2#=CurveValue(MouseX(),x2#,20.0)
        y2#=CurveValue(MouseY(),y2#,20.0)


        Color cbyellow
        Circle x2-10,y2-10,20

        Color cbred
        Circle x1-8,y1-8,16

        DrawScreen

    Until EscapeKey()

    <<TAKAISIN