Tehtävä a1:
Kirjoita ohjelma, jonka avulla voit liikuttaa punaista laatikkoa ruudulla nuolinappuloiden avulla.
Vinkki: komennot LeftKey, UpKey, LeftKey, RightKey, Box, Color, DrawScreen
Tehtävä a2:
Kirjoita ohjelma, joka häivyttää keltaista laatikkoa ruudulla niin, että se ajoittain häipyy mustan taustansa joukkoon ja palaa sitten vähitellen sulavasti näkyviin.
Vinkki: komennot Box, Color, DrawScreen
Tehtävä a3:
Kirjoita ohjelma, joka vilkuttaa jotain tekstiä ruudulla tyyliin "päällä/pois". Vilkkuminen tapahtuu puolen sekunnin välein.
Vinkki: komennot Text, TIMER, DrawScreen
Tehtävä a4:
Tee ohjelma, joka arpoo 7-numeroisia lottorivejä. Lottonumerot ovat väliltä 1-49, eikä samaa numeroa voi tulla toiseen kertaan. Rivin generointi tapahtuu aina kun painetaan ENTERiä.
Vinkki: komennot Rand, KeyHit, AddText, DrawScreen
Tehtävä a5:
Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjän etu- ja sukunimeä. Sen jälkeen ohjelma tulostaa nimen niin, että ensimmäiset kirjaimet ovat isolla ja loput pienellä. Etunimi tulostuu oranssina ja sukunimi vaaleanpunaisena. Etunimen ja sukunimen välissä tulee olla välilyönti ja niiden pitää olla samalla rivillä.
Vinkki: komennot GetWord, Upper, Lower, Left, Mid, Color, Write, WaitKey
Tehtävä a6:
Tee ohjelma, joka laskee luvun kertoman. Esimerkiksi luvun 5 kertoma on 5*4*3*2*1. Voit joko käyttää silmukkaa For...Next tai rekursiota (funktio kutsuu itseään).
Tehtävä a7:
Tee kahden pelaajan "hippapeli", jossa kumpikin pelaaja ohjaa eriväristä kohdetta ruudulla. Tarkoituksena on, että toinen pelaaja jahtaa toista. Jos jahtaaja saa jahdattavan kiinni, jahtaaja vaihtuu. Samalla sijoitetaan kumpikin pelaaja satunnaiseen lähtöpaikkaan. Apua saat näppäinkomennoista ja piirtokomennoista. Pelin saa toteuttaa myös objekteilla.
Tehtävä a8:
Tee sanakirjaohjelma, joka kääntää yksittäisiä sanoja suomeksi. Katso englannin sanakirjasta viisi vierasta sanaa, jotka ohjelma osaa suomentaa. Käyttäjä saa itse syöttää käännettävän sanan. Isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole väliä.
Vinkki: komennot Upper, Input, Text, DrawScreen
Tehtävä a9:
Tee muistipeli. Käännetyt kortit on järjestetty ruudulle 4*4 muodostelmaan, eli yhteensä 16 korttia. Kortit valitaan hiirellä. Grafiikkaa kortteihin ei tarvitse tehdä. Riittää, että jokainen pari on erivärinen. Peliä pelataan hiirellä. Lopuksi peli kertoo kuinka monta kääntöä pelaaja joutui tekemään.
Tehtävä a10:
Tee sivulta kuvattu peli, jossa ammutaan tykillä. Lähtökulman ja lähtönopeuden saa valita nuolinappuloilla. Ammu pati välilyönnistä. Tarkoituksena on osua satunnaisesti sijoitettuun maaliin, jolloin peli loppuu. Jos ammus menee ruudun ulkopuolelle, eikä osu maaliin, käyttäjä saa uuden mahdollisuuden. Lisäapua saat TranslateObject-komennon oppaasta.
Vinkki: komennot Objektikomennot
Tehtävä a11:
Tee pelivalikko, jossa on kohteet: Uusi peli, Asetukset ja Poistu. Kohteet valitaan hiirellä. Kohteiden täytyy olla kuvia. Kohteet korostetaan, kun hiiri on niiden päällä.
Vinkki: komennot LoadObject, PositionObject, ObjectPickable, CameraPick, PickedObject