Kartat : funktiot

MAKEMAP


   KUVAUS

Jos et ole vielä tutustunut funktioon LoadMap, tee se ensin.

Tämä funktio luo tyhjän kartan lennossa. Edellinen kartta tuhotaan automaattisesti. Koska kartta on tyhjä, on sinun "maalattava" sille tilesetti ennen kuin sitä voidaan käyttää. Teet tämän lataamalla tilesetin kuvana, ja käyttämällä PaintObject-komentoa. Katso esimerkki.

Rakenna sitten karttaa EditMap- ja SetTile-komennoilla.

Tilekartat kannattaa yleensä luoda ennen muita objekteja, jotta kartta piirtyy kaikkien alle.

Komento on tarkoitettu edistyneemmille käyttäjille.

   KÄYTTÖ
MAKEMAP (leveys, korkeus, tile_leveys, tile_korkeus)

  • leveys = Kokonaisluku. Kartan leveys tileinä.
  • korkeus = Kokonaisluku. Kartan korkeus tileinä.
  • tile_leveys = Kokonaisluku. Yhden tilen leveys pikseleinä.
  • tile_korkeus = Kokonaisluku. Yhden tilen korkeus pikseleinä.

  • Katso myös: EDITMAP, SETTILE

       ESIMERKKI
    FrameLimit 40

    'Create a map from Blank
    map=MakeMap(32,32,32,32)
    u=LoadObject("Media\guy.bmp",72)

    'Apply some graphics on it
    tileset=LoadImage("Media\tileset.bmp")
    PaintObject map,tileset

    'Randomly fill the map
    For y=1 To MapHeight()
    For x=1 To MapWidth()
        If Rand(1,5)=5 Then
            EditMap map,0,x,y,2 'drawing
            EditMap map,2,x,y,1 'collision
        Else
            EditMap map,0,x,y,145
        EndIf
    Next x
    Next y

    'The game loop-itself
    Repeat

        If UpKey() Then MoveObject u,2
        If DownKey() Then MoveObject u, -2
        If LeftKey() Then TurnObject u,5
        If RightKey() Then TurnObject u, -5
        
        'Glue camera to object position
        CloneCameraPosition u
        
        DrawScreen

    Forever

    <<TAKAISIN