Objektit : hybridit

OBJECTLIFE


   KUVAUS

Asettaa objektille kuolemantuomion. Annat sille elinajan, jonka jälkeen se tuhotaan automaattisesti.

Elinaikaa ei ilmoiteta sekunteina, vaan piirrettävissä ruuduissa. Siten jos olet esimerkiksi rajoittanut pelinopeuden 40 FPS (Framelimit-komento), elinaika 80 merkitsee kahta sekuntia.

Tämä toiminto sopii sellaisille objekteille, joilla ei juuri ole väliä, eikä niitä muuteta mitenkään (käännetä jne.) Huomaa, että jos yrität käyttää objektia sen kuoleman jälkeen, se kaataa ohjelman.

Komentoa voi käyttää myös funktiona, jolloin se palauttaa objektin jäljellä olevan elinajan kokonaislukuna.

   KÄYTTÖ
OBJECTLIFE objektimuuttuja, elinaika
  tai
OBJECTLIFE (objektimuuttuja)

  • objektimuuttuja = Se muuttuja, mihin objekti ladattiin tai luotiin.
  • elinaika = Kokonaisluku. Elinaika piirrettävissä ruuduissa.

  •    ESIMERKKI
    FrameLimit 40

    pacman=LoadObject("Media\pacman.bmp")
    ObjectLife pacman,200 '5*40=200

    AddText "This object has 5 seconds to live..."

    Repeat

        DrawScreen

    Until EscapeKey()

    <<TAKAISIN