Objektit : komennot

POSITIONOBJECT


   KUVAUS

Asettaa objektin haluttuun sijaintiin. Voit esimerkiksi siirtää pelihahmon sen alkupaikkaan.

Huomaa, että koordinaatisto pelimaailmassa on erilainen kuin ruudulla:

    

Keskus on nolla, ja koordinaatit voivat olla myös negatiivisia. Viime kädessä kamera kuitenkin päättää mihin kohtaan objektit piirretään.

Z-arvon muuttaminen on edistyneemmille käyttäjille. Sen avulla voidaan teeskennellä syvyysvaikutelmaa, mikä saa objektin piirtymään sijaintinsa puolesta perspektiivissä taustaa vasten. Positiiviset Z-arvot tuovat objektia "lähemmäs kameraa", ja negatiiviset loitontavat sitä.

   KÄYTTÖ
POSITIONOBJECT objektimuuttuja, x, y, [Z]

  • objektimuuttuja = Se muuttuja, mihin objekti ladattiin tai luotiin.
  • x = Lukuarvo, objektin sijainti X-suunnassa.
  • y = Lukuarvo, objektin sijainti Y-suunnassa.
  • Z (valinnainen, edistyneemmille) = Lukuarvo, sijainti syvyyssuunnassa. Oletuksena nolla.

  • Katso myös: SCREENPOSITIONOBJECT, CLONEOBJECTPOSITION, CLONECAMERAPOSITION

       ESIMERKKI
    FrameLimit 40

    'Load three cows
    cow1=LoadObject("Media\cow.bmp")
    cow2=LoadObject("Media\cow.bmp")
    cow3=LoadObject("Media\cow.bmp")

    'Position two of them to different place
    PositionObject cow2, -100,0
    PositionObject cow3,0,100

    Color cbblack
    AddText "Arrows move camera"

    ClsColor cbwhite

    Repeat

        'Control camera in one line!
        TranslateCamera RightKey() -LeftKey(),UpKey() -DownKey()

        DrawScreen

    Until EscapeKey()

    <<TAKAISIN