Kuvat : komennot

ROTATEIMAGE


   KUVAUS

Tämä komento kierittää kuvaa halutun verran. Kulma annetaan asteina.

HUOM! Kun kuvaa kierretään, sen hallintapiste siirtyy vasemmasta yläkulmasta kuvan keskelle piirrettyjen kuvien helpottamiseksi ohjelmoijaa varten. Kuva piirretään keskipisteestä lähtien.

Nopeuden säästämiseksi CoolBasic ei filtteröi kuvaa millään tavalla. Siksi kierretyn kuvan pikselit näkyvät. Lineaarisen filtteröinnin saa päälle komennolla Smooth2D, jolloin kierretyt kuvat pehmenevät. Tasakulmat (90,180,270) kannattaa kääntää esim. 90.1, jotta illuusio ääriviivoista pysyisi.

HUOM! Tämä operaatio on suhteellisen raskas, eikä sitä voi käyttää reaaliajassa. Hyvä tapa on kiertää kuvat valmiiksi ohjelman alussa. Muuten pelisi hidastuu huomattavasti.

   KÄYTTÖ
ROTATEIMAGE kuvamuuttuja, kulma

  • kuvamuuttuja = Se muuttuja, joka sisältää kuvan.
  • kulma = Kokonaisluku tai desimaaliluku asteina.

  • Katso myös: SMOOTH2D

       ESIMERKKI
    Dim images(360)


    FrameLimit 40

    Text 0,0,"Pre-calculating.. Please wait"
    DrawScreen

    Smooth2D ON

    'First Pre-calculate all images
    masterimage= LoadImage("Media\cow.bmp")

    'Generate 360 rotated versions from the master Image
    For i=0 To 360
        images(i)=CloneImage(masterimage)
        
        RotateImage images(i), -i
    Next i

    Color cbblack
    ClsColor cbwhite

    'The actual game-loop
    Repeat

        'Draw at the center
        DrawImage images(angle),200,150
        

        'change the angle
        angle=WrapAngle(angle+1)

        Text 0,0,"Angle: "+angle

        DrawScreen

    Until EscapeKey()

    <<TAKAISIN