Äänet : komennot

SETSOUND


   KUVAUS

Muuttaa äänen olemusta. Äänen pitää olla jo soimassa, jotta tätä komentoa voisi käyttää. Tätä varten ääni piti soittaa funktiona, jotta saat kanavamuuttujan. Katso esimerkki :)

Voit muuttaa äänen voimakkuutta, sijaintia ja taajuutta. Sijainti muuttaa äänen paneerausta vasemman ja oikean kaiuttimen välillä. Saat näin vaikka hienon vaikutelman helikopterin ohilentämisestä.

Voit asettaa ladatun äänen jatkuvaksi soitoksi komentamalla: SetSound kanavamuuttuja,ON

   KÄYTTÖ
SETSOUND kanavamuuttuja, efekti, [voimakkuus], [sijainti], [taajuus]

  • kanavamuuttuja = Kanavamuuttuja, jonka sait PlaySound-funktiolta.
  • efekti = Äänen erikoissoittotapa: OFF ei toistoa, ON toistuva ääni.
  • voimakkuus (valinnainen) = Luku väliltä 0-100. Nolla on ei ääntä, 100 on täysillä. Oletuksena 100. Tätä parametria ei ole pakko kirjoittaa.
  • sijainti (valinnainen) = Luku väliltä -100 ja 100. Nolla on keskitetty ääni, -100 on vasen kaiutin ja 100 oikea kaiutin. Oletuksena 0. Tätä parametria ei ole pakko kirjoittaa.
  • taajuus (valinnainen) = Kokeile lukuja 8000-44000. Ilmoitetaan hertseinä. Jätä pois, jos et halua muuttaa taajuutta.

  • Katso myös: LOADSOUND

       ESIMERKKI
    AddText "Hit SPACE to play a laser sound"
    AddText "Try arrows"

    vol=100 'default full volume

    Repeat

        'endless loop of music
        If SoundPlaying(music)=OFF Then
            music=PlaySound("Media\SK_Battle2.mp3")
        EndIf

        'change pan
        If LeftKey() Then pan=pan-1
        If RightKey() Then pan=pan+1
        If pan< -100 Then pan= -100
        If pan>100 Then pan=100
        
        'change volume
        If UpKey() Then vol=vol+1
        If DownKey() Then vol=vol-1
        If vol<0 Then vol=0
        If vol>100 Then vol=100
        
        'apply changes
        SetSound music,0,vol,pan
        
        Text 40,40,"Volume: "+vol
        Text 40,55,"Pan: "+pan
            
        DrawScreen

    Until EscapeKey()

    <<TAKAISIN