Objektit : funktiot

MAKEOBJECTFLOOR


   KUVAUS

Tekee aluksi näkymättömän "lattiaobjektin". Se on äärettömän suuri, ja monistuu kaikkialle pelimaailmaan. Sen ihanteellinen käyttötarkoitus on luoda esimerkiksi nurmikkoa muodostamaan loppumattoman suuren pelimaailman.

Huomaa, että lattiaobjektit piirtyvä KAIKKIEN muiden objektien alle. Kun luot uuden lattiaobjektin, se piirtyy jopa muiden lattiaobjektien alle. Piirtojärjestys on siis vastakkainen normaaleihin objekteihin verrattuna. Lattiaobjekteille ei voida määrittää poimintaa eikä törmäystä.

Käytä PaintObjectia maalaamaan lattiaobjekti jollain kuvalla ennen sen käyttämistä. Muista kuitenkin, että et voi poistaa kyseistä kuvaa (DeleteImage) ennen kuin lattiaobjekti on poistettu tai ohjelma kaatuu.

Voit luoda esimerkiksi taustoja pelimaailmoille ja kartoille. Käytä Z-sijaintia syvyysvaikutelmaan. Lattiaobjekteja voidaan jopa animoida.

   KÄYTTÖ
MAKEOBJECTFLOOR ()

Katso myös: PAINTOBJECT

   ESIMERKKI
floor=MakeObjectFloor()
grid=LoadImage("Media\whitegrid.bmp")
PaintObject floor,grid


grass=MakeObjectFloor()
lawn=LoadImage("Media\grass.bmp")
PaintObject grass,lawn
PositionObject grass,0,0, -2 'apply z-depth

'Load the map
map=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")

AddText "Use Arrows to move..."

SetMap map,OFF,ON 'make back layer transparent

PositionCamera 0, -90
RotateCamera 0,90 'make the camera face upwards



Repeat

    'Controls
    If LeftKey() Then MoveCamera -1,0
    If RightKey() Then MoveCamera 1,0
    If UpKey() Then MoveCamera 0,1
    If DownKey() Then MoveCamera 0, -1
    

    DrawScreen

Until EscapeKey()

<<TAKAISIN